Monet ihmiset ja myös masentuneet luulevat ilmeisesti, että lääkkeet tai terapeutti parantaa masentuneen. Ei pidä ollenkaan paikkansa! Ei vähääkään! Masentunut parantaa itse itsensä. Lääkkeet lisäävät toimintakykyä (silloin kun lisäävät) ja terapeutti tukee ja auttaa masentunutta käsittelemään ongelmiaan. Terapeutti ei kuitenkaan ikinä koskaan voi kertoa masentuneelle, mitä tämän pitää tehdä! Terapiassa käsitellään niitä asioita, joita masentunut haluaa käsitellä. Terapia etenee sen mukaan, mitä masentunut tuo esille.

Yksikään ihminen ei voi minulle kertoa, mitä minun pitäisi tehdä. Ei ainutkaan. Tämä blogin kirjoittaminen on aivan täyttä terapiaa. Juuri tällaisia asioita terapiassa puhutaan, mitä minä itsekseni mietin. Ei minun tarvitse maksaa kellekään ollakseni rehellinen ja objektiivinen elämääni kohtaan.

Tunnenko minä itseni arvostetuksi, jos minä saan arvostusta maksamalla terapeutille? No, en!

Mitä kaikki ihmiset tarvitsevat ja kaipaavat? Rakkautta. Saanko minä sitä? En. En ihmisiltä. Miksi? Minua ei arvosteta.

Eivät minun sukulaiseni rakasta minua päätellen siitä, että he haluavat katkaista välit heti, kun olen heihin tyytymätön. Sitten on tietysti ihmisiä, joiden seura tekee sairaaksi. Ei kaikkia tarvitse rakastaa!

Hyvinvoinnin salaisuus on etsiä ympärilleen ihmisiä, joiden seurassa on onnellinen. Minä olin onnellinen opiskeluaikoina. Olin samanvertaisten ihmisten seurassa. Sääli, että ajassa ei voi palata taaksepäin. Minä olen tuon porukan kelkasta pudonnut jo kauan sitten. Kollegoiden seura ei tee minua enää onnelliseksi vaikka kuinka haluaisin.

Etsintäni ei tähän asti ole tuottanut tuloksia. Maailmassa täytyy olla ihmisiä, joiden seurassa minulla on hyvä ja arvostettu olo. En vain ole löytänyt heitä vielä.

Toisten ihmisten seura ei yksin riitä. Pitää olla rohkeutta kaivaa itsestään mieltä vaivaavat asiat esiin. Täytyy rypeä tuskassa ja päästä sen yli. Pahaa oloa TÄYTYY etsiä. Terapia on silkkaa itkemistä. Ystävien edessä sitä ei voi tehdä. Kokemusta on, mitä siitä seuraa. Tosiystävät tietysti jäisivät tukemaan kaikesta huolimatta, mutta sellaisia minulla ei ole koskaan ollut.