Viime vuonna sain päähäni, että mulla on lisämunuaiskuoren liikatoimintaa. Oireet oli toki sinne viittaavia hyvinkin, mutta ne johtui lopulta lääkkeistä. Ensimmäinen vastaava päähänpisto oli ms-tauti, jota aloin pelätä, kun käteni lamaantui muutamaksi sekunniksi kesken töiden. Sekin taisi johtua lääkkeestäni.

Nyt uusin päähänpisto liittyy kuiviin silmiin. Jossakin olen nähnyt sellaisen tiedon, että kuivasilmäpotilaalla pitäisi pitää mielessä sjögrenin taudin mahdollisuus. Silloin en siihen sen kummemmin kiinnittänyt huomiota, koska olin varma, että kuivat silmäni johtuisivat lääkkeistä. No, silmät ovat edelleen kuivat ja suutakin kuivaa. Väsymys ei hellitä. On silloin tällöin hirveän ikäviä niskasärkyjä ja uutena vitsauksena kämmenessä on kipeä nivel. Noista en vielä olisi sitä sjögrenin tautia tai oireyhtymää alkanut pohtia, mutta siihen näyttää liittyvän usein valkosormisuus. Siis sormista loppuu verenkierto kylmässä vähäksi aikaa. Sitä mulla on joka talvi aina vain enemmän ja enemmän eikä se verenkiertohäiriö meinaa mennä silloin ohi millään. Selvä. Oireita on. Niistä vain ei kannata mennä valittamaan lääkärille, koska siihen sjögreniin ei ole mitään hoitoa. Tipat silmiin ja talvella pidetään töppöset kädessä. On mulla sormi mennyt kyllä valkeaksi sisätiloissakin. Töppöset sisälläkin sitten kädessä.