Paikallinen kennelseura järjesti eilen epäviralliset agilitykisat. Minähän en ole sitä lajia juuri harrastanut. Muutaman kerran koirakentällä olen koittanut Pepille joitain esteitä opettaa. Sinne kuitenkin meni moni ihan vain hupimielessä. Minä siitä ajattelin, että voisihan sitä hupimielessä kokeilla! Peppi, joka ei pysy irti ollessaan luona...

Makkaran avulla Peppi toki pysyi kuitenkin mun luona oudossa tilanteessa. Alue oli myös aidattu, joten kauas se ei olisi päässyt. Esteet oli korkeampia kuin ollaan kokeiltu, joten Peppi meni sujuvasti niiden ali. Meni kuitenkin sinne, minne pyysin!!! Yhden aidan yli se jostain syystä hyppäsikin! Ensimmäisen tunnelin Peppi meni läpi, koska heitin sinne makkaran sisään. Seuraaville en uskaltanut, kun ei se varmaan ole tarkoitus... Niitä se ei sitten mennyt läpi, vaan tuli aina takaisin minun perääni. Lopussa oli vielä sellainen aita, jonka ali ei päässyt ja Peppi hyppäsikin sen yli oikein sievästi. Yleisö oikein ilahtui niistä harvoista onnistuneista esteistä. Hirveästi energiaa jouduin käyttämään ohjatessani Peppiä. Rankka laji! Hauskaa mulla oli siltikin! Mehän voitaisiin tässä pärjätäkin jotenkin, jos ensin harjoiteltaisiin!

Roope oli mukana, mutta sitä kyllä tympäisi kun jätin sen puuhun kiinni syrjään. Reppana ei päässyt osallistumaan mihinkään eikä edes nähnyt mitään. Lähempänä vain ei ollut paikkaa, mihin sen olisi voinut laittaa. Kävelytin toki molempia siinä ympäristössä ja yhden koiran kohdalla Roope muisti ohitusharjoitukset. Se käveli vähän mun edellä, mutta toisen koiran ollessa melkein kohdalla, Roope kääntyi katsomaan mua! Makkara oli mulla valmiina kädessä ja molemmat sai palkkion hienosta ohituksesta. Jee! Alkaa noi jotain älytä, kun tarpeeksi harjoitellaan. Muutenkin olin tosi tyytyväinen Pepin käytökseen. Se ei juurikaan pelännyt vieraita koiria. Monen kohdalla se ei reagoinut niihin ollenkaan, kun nekään ei reagoinut siihen.

Vähän suretti yhden paikalla olleen sakemannin koulutus. Jostain syystä nimenomaan sakemanneilla näyttää olevan omistaja, joka kouluttaa huutamalla. Ja jostain syystä ne sakemannit pelkäävät sitten kaikkia koiria... Omistaja karjuu entistä enemmän ja koira pelkää entistä enemmän. Yhdessä vaiheessa tämä koira pujotti itsensä pannasta irti ja juoksenteli ympäriinsä vauhkona. Hyvä, ettei jäänyt auton alle. Omistaja karjui koiralle ja käski ihmisiä ottamaan koira kiinni. Tosi tehokasta.... Suurimmalla osalla oli oma koira mukana. Eihän he uskaltaneet sellaista koiraa pyydystää, joka ärisee! Mulla ei sillä hetkellä ollut koiria mukana, joten yritin ihan tosissani pyydystää sitä kiinni. Houkuttelin ystävällisesti makkaralla, mutta koirapolo oli niin peloissaan, ettei se luottanut kehenkään. Lopulta omistaja sai koiran komennettua maahan. Huh, mikä tilanne.