Tänä viikonloppuna olen pitänyt koirille arkitottelevaisuuskurssia eilen ja tänään reilun tunnin. Olen ihan puhki! Viime yönä nukuin erityisen huonosti, kun mietin mitä kaikkea pitäisi ihmisille sanoa ja kehottaa tekemään. Nuoria koiria on kaikki kurssilla käyvät ja yksi on ihan yhtä kuuro kuin Roope aikanaan. Eipä siinä voi paljoa muuta kuin kehottaa olemaan kärsivällinen ja odottaa, että ikää tulee lisää. Koiranomistaja on aivan tuskastunut ja pitää koiraansa hankalana ja toruu sitä jatkuvasti. No, ei sillä ainakaan yhteistyökykyä saa... Minusta koira on vain nuori ja malttamaton. Enhän minä tietenkään voi asialle mitään. Olen kertonut, että tämä on ohimenevää ja jos omistajan kärsivällisyys ei riitä, niin jatkakoon tähänastisella tavalla. Pakottaa ei voi. Harmittaa vain, jos en kykene auttamaan.

Yksi pikkukoira on ollut erityisen oppivainen. Jo eilisen tunnin aikana se hoksasi, miten ohitetaan toiset koirat. Samalla tavalla se oli sitten illallakin kulkenut! Se oli nähtävästi helpottunut, kun tähän asti sen omistajat ovat antaneet sen mennä nuuskimaan toisia koiria. Reppana on varmaan ollut aivan peloissaan kohtaamisista. Se on muutenkin tunnin iloisin koira ja minua jotenkin ilahduttaa nähdä, kun koira on iloinen. Osa on kauhean totisia ja koirien kehuminen on tosi vähäistä. Kaikkeni olen todella antanut, jotta ihmiset yrittäisivät pitää hauskaa koirien kanssa. Ei ole helppoa se.

Onneksi sentään olen jaksanut omiinkiin koiriin panostaa. Eilen kissa käveli yhdestä pihasta meitä vastaan ja kääntyi sitten karkuun. Sehän oli aivan hillittömän jännää molemmista koirista. Kolme kertaa piti palata takaisinpäin ennen kuin nakit alkoivat kelvata kissajahtia enemmän. Hyvä, että oli nakit matkassa!

Hartiaan koskee. Kylmäpussi on ollut ahkerassa käytössä. Huomenna menen toiselle fysioterapeutille. Väsyttää, mutta se on ihan ymmärrettävää. Ensi viikonloppuna uusi rutistus tottelevaisuuskurssin parissa. Kai sitä täytyy muutakin tehdä kuin istua maassa rauhoittumassa ja harjoitella hihnakävelyä. Ensi viikolla voitaisiin kai harjoitella luoksetuloa. Kahdeksan koiraa on jo yllättävän iso porukka, kun kaikille pitäisi antaa erikseen ohjeita. Onneksi suurin osa pärjää hyvin.