Olin viime yön Eskon luona. Tänään erosimme.

Nukuin ehkä tunnin. Minun olisi pitänyt nukkua hyvin, jos olisin ollut onnellinen. En ollut. En ole kokenut saavani seurustelemisesta helpotusta elämääni. En oikeastaan iloakaan. Vaivalloista tämä sen sijaan on ollut. Minun on pitänyt aina nähdä tämän epätasa-arvoisen suhteen eteen enemmän vaivaa. Eskolla kun ei ole koskaan aikaa. Mitä järkeä on seurustella ihmisen kanssa, jolla ei ole aikaa? 

Riita alkoi siitä, kun Esko mainitsi poikansa tyttöystävän. En voi sietää sitä ihmistä, joka ei hoida koiriaan ja olettaa muiden ihmisten tekevän kaiken puolestaan. Olemme Eskon kanssa yhdessä häntä joskus moittineet, kun hän petti Eskon poikaa. Nyt naikkonen on raskaana ja Eskon silmissä hänen lapsenlapsensa tuleva äiti. Häntä ei siis saa enää moittia. Minä en jaksanut enkä välittänyt varoa sanojani ja kerroin jälleen kerran mielipiteeni. Esko suuttui. Onpa kumma, kun hän ei suuttunut silloin kun hänen työntekijänsä haukkuivat minua. En vain ole sen arvoinen.

Kerroin, että kun en kerran saa olla rehellinen, niin en halua seurustella Eskon kanssa. Esko yritti saada minut muuttamaan mieleni. Hän kun ei voi kuulemma valita rakkaidensa välillä. Kyllä hän valitsi. Minä en ole tarpeeksi rakas. Enkä minä ole edes ollut onnellinen tässä suhtessa. Esko kun ei suostu tapaamaan minun ystäviäni ja sukulaisia, mutta minun hän olettaa lähtevän mukaansa joka paikkaan. Ei käy. Tajusin, että en suostu ikinä koskaan olemaan tekemisissä hänen lapsenlapsensa kanssa tämän äidin vuoksi. Parempi siis lopettaa suhde tähän. Esko ei nimittäin ikinä tule hyväksymään sitä käytöstä minulta, mitä hän minulle esittää. Näin se on aina ollut. Minun on pitänyt olla kiiltokuvamorsian kaikille tutuille, mutta yhtäkään minun sukulaistani tai ystävää Esko ei ole tavannut.

Vikahan on toki minussa, kun olen joustamaton. Olen vaativa enkä osaa korjata asiaa yksin. Tarvitsen varmasti haasteita selvitäkseni masennuksesta, mutta niitä kuuluisi terapeutin tarjota. Ei parisuhde ole oikea paikka itsensä korjaamiseen. Parisuhteen kuuluu tehdä elämästä mukavavampaa. Mukavia asioita kuuluu tehdä yhdessä eikä meillä ole Eskon kanssa muuta yhteistä kuin masennus. Se ei ole hyvä asia.

Miten minä saatoin kuvitella, että osaisin korjata omat puutteeni yksin!!!???? Kai minä olen niin kauhea ihminen, ettei kukaan minua oikeasti siedä sellaisena kuin olen.