Jos mun kirjoituksista on jäänyt sellainen kuva, että kilteissä miehissä olisi minusta jotain vikaa, niin korjaan sen nyt. Miehet saavat minusta ihan vapaasti olla kilttejä. Ei kiltteydessä ole mitään vikaa. Ihmiset saavat minusta olla ihan sellaisia kuin ovat. Moni on varmasti onnellinen parisuhteessa kiltin ihmisen kanssa. Minä en ole sellainen. En halua seurustella kiltin miehen kanssa ja se oikeus minulla on.

Tämä yksi kiltti mies, jonka kanssa olen kirjoitellut, on alkanut kyllästyttää minua. Olen kertonut rehellisesti kuinka ilkeä osaankaan olla ja hän vastaa kertomalla kuinka vihani on minulle haitaksi. Hän ei suostu näkemään totuutta ja hyväksymään sitä, että en ole sellainen ihminen, jota hän hakee. Kilttiä mitä ilmeisimmin. Rivien välistä olen joutunut sen lukemaan, kun hän ei voi suoraan toiveitaan esittää. Epäsuorat vihjaukset siitä, että minun pitäisi muuttua hänen toivomustensa mukaisiksi olivat se viimeinen pisara. Kerroin suoraan, että toivon kirjoittelun loppuvan sulassa sovussa. Olisipa sekin ensimmäinen kerta, kun lopetan yhteydenpidon jonkun kanssa sovussa enkä yksipuolisella julistuksella!

Meinasi unohtua. Olen tehnyt tärkeän havainnon Pepin suhteen. Sehän ei mulle tullessaan tuntenut juuri muuta sanaa kuin "ei". Sitä sanaa jouduin toistamaan aika usein, jotta se jättäisi Miinan rauhaan. Sitä olen kaiken aikaa ihmetellyt, miksi se rauhoittelee itseään aina, kun kehun sitä. Mitä hermostuttavaa kehumisessa on? Nyt koirakoulua pitäessäni olen kohdellut koiria entistä rauhallisemmin ja ystävällisemmin. Olen kehunut niitä enemmän kuin koskaan ennen. Eilen Peppi käveli iltalenkin löysällä hihnalla. Rauhallisesti. Nuuskimatta pakonomaisesti tienreunaa. Silloin sen käsitin. Sen nuuskiminen, hihnassa kiskominen ja rauhoittaviin eleisiin turvautuminen kertovat kaikki ahdistumisesta ihmisten kanssa. Sen ensimmäiset elinvuodet ovat olleet pelkästään "ahdistavia". Kieltoja ja lisää kieltoja. Lisäksi me ihmiset lisäämme koiran ahdistusta kumartumalla niiden ylle ja halailemalla. On suorastaan ihme, että Peppi on kaikesta huolimatta pysynyt hellyydenkipeänä ja ihmisystävällisenä! Se ahdistus on hellittämässä! Peppi alkaa nyt olemaan rento ja tyytyväinen. Se  voi luottaa minuun paremmin kuin ennen.

Parempaa lahjaa en olisi sille voinut antaa! Tänään on maailman eläinten päivä...